Terug naar overzicht

Fitnesscoach Sander: “Evenveel respect voor topsporters als voor klanten die ervoor willen gaan”

12 september 2021

Maak kennis met coach Sander. Fitness kreeg hij met de paplepel ingegoten en ook vandaag staat zijn leven voor een groot deel in het teken van sporten en gezond blijven. Welke tips heeft hij voor je in petto met zoveel jaren ervaring op de teller?

“Alles geleerd van mijn vader”

Vijf jaar geleden begon Sander aan zijn Oly-avontuur als jobstudent. Vandaag is hij halftijds fitnesscoach bij ons, halftijds personal trainer in eigen naam. “Ik kan eindelijk doen wat ik het liefst doe: mensen motiveren om fitter, sterker en gelukkiger te worden.”

“De ervaring, die heb ik in overvloed. Ik fitness al sinds mijn kindertijd. Mijn vader had onze hele kelder omgebouwd tot fitnessruimte. Hij trainde er bijna dagelijks en ik deed hem als zesjarige al snel na. Daarnaast heb ik ook een tijdje aan atletiek en turnen gedaan om zowel te werken aan mijn kracht, techniek en flexibiliteit.”

“Niet iedereen hoeft diep te gaan”

Die talloze uren in zijn home fitness wil Sander vandaag vooral gebruiken om andere mensen op weg te zetten naar een fitter leven. “Ik stel mee de fitness-schema’s op en pas ze aan waar nodig, ik kijk rond en help mensen om hun oefeningen zo optimaal mogelijk uit te voeren.”

“Ik ben niet het type coach die iedereen blijft aanvuren om diep te gaan. Ik heb liever dat ze de oefening technisch juist uitvoeren, zodat ze hun spieren op een gezonde manier versterken. Als dat betekent dat ze een aantal herhalingen minder moeten doen, dan is dat maar zo.”

“Zelf ben ik ook voorstander van korte, maar goed gevulde work-outs. Ik probeer de mensen altijd uit te leggen dat een anderhalf of twee uur in de fitness staan eerder een averechts effect heeft. Een work-out van 45 minuten is ideaal: gewoon de smartphone aan de kant, focussen en zoveel mogelijk van je tijd benutten. Dan zie en merk je al het verschil na de eerste maand. Eens die resultaten komen en de sporters beginnen steeds meer te genieten van hun sessies, dat geeft mij het meest voldoening.”

“Fitnessen en naar het toilet gaan, het is beiden routine voor mij”

Zelf is Sander dagelijks bezig met zijn lichaam en hij heeft daar een goede reden voor. “Ik kijk echt op naar mensen die op hun 60e en 70e vele jaren jonger uitzien. Dat zijn meestal mensen die altijd zorg hebben gedragen voor hun lichaam. Idem voor mensen die er altijd voor gaan en die hun gezinsleven, hun werk en het sporten kunnen blijven combineren. Voor mij verdienen zo’n mensen evenveel respect als topsporters.”

“Daarom bouw ik fitness ook in mijn dagelijkse routine in. Je kan het een beetje vergelijken met naar het toilet gaan (lacht). Binnen 30 à 40 jaar wil ik ook nog steeds kunnen wandelen, fietsen, bewegen zonder stijfheid of pijn te voelen.”

“Net daarom ligt mijn focus tijdens het fitnessen vooral op het functionele. Hoe word je zo sterk mogelijk in de dagdagelijkse dingen des levens? Ik vertrek hierbij altijd vanuit een stevige core. Zelfs als je valt, ben je gebaat bij een sterke core. Meer nog: als je core goed zit, kan je mits de juiste begeleiding elke sport aan.”

“Moeite om de frituur binnen te stappen”

Is er in zo’n goed gevuld schema nog ruimte om af en toe te cheaten? “Op vlak van sporten niet. Op werkdagen sport ik ofwel ’s morgens, tijdens de middag of ’s avonds. En als ik bijvoorbeeld naar een trouwfeest moet gaan, dan zorg ik dat ik de dag ervoor of erna bij kan trainen.”

“Op vlak van voeding mag er af en toe wel een koekje passeren. Mijn regel is: 80% gezond, 20% cheaten op weekbasis. Het moet ook leuk blijven (lacht). Al heb ik wel moeite om iets in de frituur te bestellen wanneer ik met mijn vrienden of met vrienden eropuit trek. Dan probeer ik liever thuis iets in de airfryer klaar te maken.”

Heeft Sander tot slot nog andere hobby’s? “Tijdens corona hebben mijn vriendin en ik veel gewandeld. Dat is iets wat we nog altijd graag doen. Vooral wanneer de zon ’s avonds ondergaat. En af en toe eens een andere sport doen, zoals squashen of boksen. Zolang ik maar in beweging kan blijven.”

Verstandig werken aan de weg naar boven?

Bij Olympia staat elke work-out in het teken van een slimme opbouw. Daar zorgen coaches zoals Sander mee voor. Wil je zelf ook eens kennismaken met onze fitnesszaal en onze splinternieuwe toestellen – music en Netflix proof trouwens! – vraag dan zeker een gratis proefsessie aan.

Heb je nog vragen voor ons? Neem contact met ons op via olympia@oly.be of bel ons op het nummer 011 25 30 31.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.