Terug naar overzicht

Stijf na sporten: wat probeert je lichaam je eigenlijk te vertellen?

02 oktober 2021

Ben je stijf na het sporten? Dan zijn daar verschillende mogelijke oorzaken voor. Spierpijn is niet noodzakelijk slecht nieuws, maar ook niet altijd goed nieuws. Wij helpen je de code te kraken, zodat je vooruitgang blijft boeken onder ons dak.

Stijf na sporten door overbelasting

De meest voorkomende oorzaak van spierpijn en stijfheid na het sporten is overbelasting van je spieren. Je lichaam stuurt je een duidelijk signaal: je hebt bepaalde spiergroepen waarschijnlijk iets té hard aan het werk gezet en op die plaatsen ontstaan kleine ontstekingen.

Nieuwe vs. ervaren sporters

Leren luisteren naar je lichaam is belangrijk. Iemand die voor het eerst of na heel lange tijd de fitness intrekt, heeft de neiging om te veel, te ver, te zwaar te willen gaan. Tijdens de work-out loopt alles vlotjes, maar de helse spierpijnen die komen pas vanaf dag 2 en kunnen best lang duren.

Een ervaren, frequente sporter daarentegen zal minder snel last hebben van stijve spieren. Net omdat zijn of haar lichaam intussen gewend is geraakt aan de opeenvolging van zwaardere inspanningen.

Hoe lang rusten?

Hoe dan ook, bij de minste vorm van stijfheid is voldoende rust nemen belangrijk. Waar je met lichte spierpijn meestal al na een dagje rusten weer aan de slag kunt, wacht je bij zware spierpijn best tot het stijve gevoel helemaal uit je lichaam verdwenen is.

Kan je niet zolang stilzitten? Kies dan voor een lichte cardiotraining die niet te belastend is voor je spieren. Lichtjes joggen, rustig fietsen of zwemmen stimuleren je doorbloeding en zorgen ervoor dat je stramme spieren sneller recupereren.

stijf na sporten Belangrijk: voel je tijdens het sporten al dat je spieren pijn doen? Doe het dan meteen rustiger aan en stop desnoods je work-out.

Spierpijn = spiergroei?

Niet altijd. Na een zwaardere fysieke inspanning lopen je spieren sowieso wat schade op, om daarna terug aan te groeien en zelfs te versterken. Maar felle spierpijn na een work-out betekent niet automatisch dat je spieren er nadien beter van worden. Integendeel, een te grote overbelasting – en bijgevolg een te lange herstelperiode – kan een negatief effect op je trainingsschema hebben.

Hoe voorkom je spierpijn?

Begin hoe dan ook met een uitgebreide warming up. Stretch en warm je spieren op aan een rustig tempo. Ga niet meteen aan de gewichten hangen of spurtjes trekken tegen 15 km/u op de loopband.

Kies voor een gevarieerde work-out. Zet niet al je krachten in op één spiergroep, maar wissel nu en dan af. Bouw ook stap per stap op over meerdere sessies en denk goed na over het aantal herhalingen/reps en de gewichten die je wil gebruiken. Onze coaches geven je uiteraard graag hun advies hierover. Belangrijk: voel je tijdens het sporten al dat je spieren pijn doen? Doe het dan meteen rustiger aan en stop desnoods met je work-out.

En vergeet zeker je cooling down niet. Duik niet meteen de kleedkamers in nadat je helemaal in het rood bent gegaan, maar hou wat energie over om je spieren nog even los te gooien. Op het gemak natuurlijk. Ook hier delen onze coaches graag de best practices met je.

Toch geveld? Wat kan je doen?

Buiten rusten, rusten en nog eens rusten – moeilijk, we weten het 😉 ? Een warme douche of bad of een half uurtje in onze infraroodcabine zal je stramme spieren zeker goed doen.

Voeg voldoende eiwitten toe aan je dieet. Je herstelt niet alleen sneller van stijfheid na het sporten, maar stimuleert ook je spiergroei op langere termijn.

En heel belangrijk: probeer voldoende te ontspannen. Stress is nooit goed voor je lichaam, net als te weinig nachtrust. Je weet dus wat te doen!

Samengevat: blijf uit die rode zone

Vele kleine beetjes zorgen sneller voor resultaat dan één reuzengrote inspanning. Hou dit zeker in het achterhoofd wanneer je voor het eerst bij ons komt sporten of wanneer je voor een nieuw trainingsschema staat.

Spierpijn is niet per se een slecht teken. Voel je jouw lichaam sterker en beter worden op korte termijn? Dan weet je dat je alvast goed bezig bent. Blijf je te lang op hetzelfde niveau hangen? Stuur bij, neem wat meer rust of pas je schema aan. Trek de Oly-coaches gerust aan hun mouw. Succes!

Heb je nog andere vragen voor ons? Stel ze via ons contactformulier of bel ons op het nummer 011 25 30 31.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.